Uważni na innych

Profesjonaliści z branży beauty, w tym fryzjerzy, mają realny wpływ na zdrowie klientów. Dzięki swojej wnikliwości i uważności mogą bowiem zauważyć niepokojące objawy na skórze, a tym samym – zapoczątkować zmiany, które niejednej osobie uratują życie. Znamiona i pieprzyki, które zmieniają się w czasie lub wyróżniają nietypowym wyglądem, bywają bowiem oznaką nowotworu. Właśnie dlatego fundacja o nazwie Instytut Fale Loki Koki zainicjowała ważny i niezwykle potrzebny program Stylista Zdrowia.

Program Stylista Zdrowia jest realizowany w ramach Instytutu FLK, powołanego z myślą o wspieraniu, edukowaniu i nobilitowaniu branży fryzjerskiej. Fundacja wierzy bowiem, że dzięki wspólnym wysiłkom można znacząco wpłynąć nie tylko na jakość pracy fryzjerów, lecz także na poprawę zdrowia publicznego.

Stylista Zdrowia – inicjatywa, która ma realny wpływ na życie klientów

Program łączy dwa bardzo ważne obszary: dbania o zdrowie i pielęgnację urody. Ma na celu uświadamianie fryzjerom, jak ważne jest patrzenie na różne zmiany skórne klientów i zachęcanie ich do tego, by skonsultowali się z lekarzem, który przystąpi do dalszej diagnostyki. Promuje uważność i wnikliwość, a jednocześnie edukuje, jak odpowiednio – delikatnie, ale asertywnie – rozmawiać z klientami o niepokojących objawach.

Inicjatywę zainspirowała historia Anny Januszewskiej – aktorki, u której fryzjer – Ernest Kawa – zauważył nietypową zmianę skórną z tyłu głowy. Stylista nie zbagatelizował niepokojącego objawu i dzięki temu kobieta szybko zasięgnęła porady lekarza i rozpoczęła leczenie. Gdyby nie uważność Ernesta, nowotwór prawdopodobnie nie zostałby zdiagnozowany tak szybko. Tymczasem to właśnie szybka reakcja może uratować życie.

Po tym wszystkim zastanawiałem się nad tym jako fryzjer z 30-letnim stażem zawodowym, że my się szkolimy – jeździmy na szkolenia ze strzyżeń, z koloryzacji, pielęgnacji, a nikt nie uwrażliwia nas na to, co się dzieje na skórze

Ernest Kawa

Wizyta u fryzjera w realny sposób wpłynęła na dalsze życie Anny. Wpłynęła też na postawę Ernesta, który opowiedział tę historię innym osobom pracującym w branży beauty. Jak przyznaje – wiele z nich zaczęło zwracać baczniejszą uwagę na zmiany na skórze głowy i karku, które pojawiają się u ich klientów.

Warto pamiętać, że nowotwór skóry należy do najniebezpieczniejszych nowotworów, a jednocześnie do najłatwiej wyleczalnych. Jego oznaką są zwykle właśnie zmiany, które zachodzą w kształcie i kolorze pieprzyków lub nowe znamiona barwnikowe o niepokojącym wyglądzie. Charakterystyczne są m.in. asymetryczny kształt, nierówne brzegi czy szybkie powiększanie się zmiany skórnej.

Edukacja u podstaw zdrowia publicznego

Instytut FLK z ogromnym zaangażowaniem podchodzi do promowania inicjatywy Stylisty Zdrowia w ramach edukacji w szkołach fryzjerskich oraz na wszelkiego rodzaju szkoleniach branżowych. Idea ta jest szeroko omawiana na Kongresie Stylista Zdrowia, który w 2025 roku ma swoją drugą edycję. Inicjatorzy wydarzenia chcą, by kongres wraz z programem Stylista Zdrowia wytyczał kierunek dla całej branży. Celem jest to, by fryzjerzy i styliści zwracali uwagę nie tylko na dobór produktów czy kondycję włosów, lecz na sygnały, które mogą świadczyć o czymś więcej niż tylko o potrzebie kosmetycznej poprawy. W czasie kongresu są poruszane także takie tematy jak rola branży beauty w profilaktyce skóry, uważna obserwacja, efektywna komunikacja z klientami czy budowanie relacji opartej na zaufaniu i lojalności.

Pozostałe artykuły

Uważność to nie tylko medytacja

Uważność to nie tylko technika relaksacyjna czy modny trend wellness. To dużo więcej niż medytacja pomagająca w wyciszeniu się i oderwaniu od codziennych problemów. Uważność warto utożsamić z postawą, która z jednej strony pozwala na rozwijanie świadomości bycia tu i teraz czy osadzenie się w obecnej chwili, z drugiej – na wnikliwą obserwację myśli, uczuć i doznań fizycznych, ale bez oceniania ich. Mindfullness może przybierać bardzo różne formy.

Wizyta u fryzjera to nie tylko sposób na zadbanie o wygląd, lecz także fantastyczny trening uważności. Rytuał pielęgnacyjny poprawia samopoczucie i pomaga skupić się na tym, co dzieje się tu i teraz.

Uważność realizuje się w ruchu, poprzez spacer bez zaglądania do telefonu i ćwiczenia w pełnym skupieniu na ciele, a nawet w jedzeniu i celebrowaniu smaków. Formą uważności jest też dbanie o urodę i zdrowie w taki sposób, by pozornie prosty zabieg pielęgnacyjny stał się relaksującym rytuałem.

Uważna wizyta u fryzjera – chodzi nie tylko o włosy

Pielęgnacja to nie tylko troska o wygląd – to okazja do spotkania ze sobą, sposób na niwelowanie napięć i świadome obserwowanie reakcji ciała. Pozwala skierować uwagę na siebie i swoje bezpośrednie otoczenie, skupić się na danej chwili bez rozmyślania o czekających później obowiązkach. Wizyta u fryzjera może być więc rytuałem uważności – podczas poddawania się zabiegom warto jednocześnie ćwiczyć swój umysł, świadomie przyglądając się bodźcom zewnętrznym i wewnętrznym. Wszystko po to, by czerpać z rytuału pielęgnacyjnego jak najwięcej przyjemności i radości, bez wybiegania myślami w przyszłość.

Wizyta u fryzjera to doskonały sposób na zniwelowanie stresu i polepszenie samopoczucia. Klient, wchodząc do salonu, pozostawia za sobą troski i sprawy dnia codziennego. Telefon trafia do torebki, rozmowy stają się swobodne, można zapomnieć o obowiązkach i pośpiechu. Klient oddaje się w ręce osoby, która przez najbliższą godzinę, dwie czy trzy będzie skupiona wyłącznie na nim i jego potrzebach. Co więcej, zmiana fryzury (choćby niewielka) daje wrażenie zadbania o siebie, podnosi poczucie własnej wartości – ma to realny wpływ na poprawę samopoczucia. Po wyjściu z salonu zadowolony klient nie tylko czuje się zrelaksowany poprzez poddanie się przyjemnym zabiegom, lecz także, a może przede wszystkim – dostaje potężną dawkę pozytywnej energii związanej ze zmianą wyglądu. W uważnej wizycie u fryzjera chodzi o coś więcej niż o włosy!

Uważność w pracy fryzjera – na wagę zdrowia

Uważność w salonie fryzjerskim dotyczy nie tylko osoby klienta, lecz także realizuje się w postawie stylisty. Co istotne, taka uważność jest na wagę zdrowia, a nawet życia!

Fryzjer, który praktykuje uważność, nie tylko strzyże włosy, lecz przede wszystkim tworzy przestrzeń, w której drugi człowiek czuje się zauważony i zadbany. Potrafi zbudować relację, słuchać z empatią – bez przerywania czy oceniania. Jednocześnie komunikuje się w sposób asertywny i konkretny. Dba nie tylko o wygląd, ale holistycznie podchodzi do klienta, dzięki czemu wzbudza zaufanie.

Dzięki swojej uważności i wnikliwości fryzjer może więc odegrać znaczącą rolę w profilaktyce zdrowotnej, szczególnie w obszarze zmian skórnych, które ze względu na swoje umiejscowienie często pozostają niezauważone. W czasie zabiegu powinien dokładnie przyjrzeć się skórze głowy, a tym samym nie tylko ocenić stan włosów, lecz także zwrócić uwagę na niepokojące zmiany, które świadczą o rozwoju choroby, w tym nowotworu skóry. Oznacza to, że uważność fryzjera może uratować klientowi życie.

"Dostrzegliśmy nową rolę fryzjera – Stylista Zdrowia, który dzięki swojej uważności może wesprzeć klienta w zachowaniu zdrowia. Jeżeli choć 1% fryzjerów zdecyduje się szerzej spojrzeć na swój zawód, to będzie to wielki sukces kampanii"

Dorota Sielużycka, Prezes Instytutu FLK

Uważność sprawia, że fryzjer wychodzi nieco ze swojej roli i staje się Stylistą Zdrowia. Postawę taką wspiera i promuje Instytut FLK, powołany przez twórców marki Fale Loki Koki. Inicjatorzy programu Stylista Zdrowia zachęcają, by w przypadku zauważenia jakiejkolwiek zmiany na głowie czy karku (a więc na obszarze niewidocznym dla danej osoby i często pomijanym przez dermatologów) informować klienta i namawiać go do kontroli, sprawdzenia tej zmiany u specjalisty. Instytut FLK wierzy, że każdy stylista włosów powinien zostać Stylistą Zdrowia.

Pozostałe artykuły

Uważni na siebie

Uważność w salonie fryzjerskim należy skierować nie tylko w stronę klientów. Styliści, aby zapewnić wysoką jakość usług, a jednocześnie czerpać satysfakcję ze swojej pracy, powinni z troską pochylić się nad własnym dobrostanem fizycznym i psychicznym. To w końcu zawód, który wymaga szeregu umiejętności interpersonalnych, a także odporności na stres i wytrzymałości pozwalającej na spędzanie wielu godzin na nogach.

Profilaktyka dla fryzjerów powinna obejmować nie tylko zabezpieczenia jak rękawiczki i fartuchy, lecz także ochronę układu ruchu poprzez ćwiczenia i odpowiednie przygotowanie stanowiska pracy.

Instytut FLK został powołany z myślą o wspieraniu branży fryzjerskiej, a także jej nobilitacji poprzez integrację wokół szlachetnych celów. Do strategicznych programów należy inicjatywa Stylista Zdrowia, której założeniem jest m.in. podnoszenie świadomości fryzjerów w zakresie uważności na zmiany skórne. Misja Instytutu FLK obejmuje więc profilaktykę, promocję i ochronę zdrowia – jednak nie tylko klientów, lecz także pracowników salonów fryzjerskich! Aby być dobrym Stylistą Zdrowia i dobrym fryzjerem, trzeba w końcu najpierw zadbać o własne zdrowie i komfort. Tymczasem fryzjerstwo jest pracą wymagającą zarówno fizycznie, jak i psychicznie.

Fryzjerstwo a dobrostan fizyczny

Fryzjerzy spędzają większość dnia na nogach, co jest nie tylko męczące, lecz może prowadzić do problemów z kręgosłupem. Na dolegliwości bólowe są narażone także stawy – przede wszystkim nadgarstków i łokci. Stąd tak istotna jest profilaktyka układu ruchu, obejmująca m.in.:

  • Odpowiednie przygotowanie stanowiska pracy – wyposażone w regulowane krzesło czy dobrze oświetlone lustro. Wysokość blatów, umywalek i stołów powinna być dopasowana do wzrostu pracownika, a często używane akcesoria najlepiej umieścić w zasięgu ręki.
  •  Regularne wykonywanie ćwiczeń rozciągających plecy, ramiona i dłonie, a także – w miarę możliwości – zmienianie pozycji ze stojącej na siedzącą.

Poza dolegliwościami związanymi z układem ruchu, wśród chorób zawodowych fryzjerów często wymienia się również problemy dermatologiczne (jak egzema czy reakcje alergiczne). Pojawiają się w wyniku częstego kontaktu z substancjami drażniącymi jak detergenty w kosmetykach. Ekspozycja na drażniące substancje sprawia też, że fryzjerzy często zmagają się z chorobami układu oddechowego. Dlatego tak ważne okazuje się bezwzględne przestrzeganie przepisów BHP oraz stosowanie osobistych środków ochrony, w tym:

  • zapewnienie dobrej wentylacji salonu fryzjerskiego,
  • używanie rękawiczek ochronnych podczas pracy z wodą i środkami chemicznymi,
  • noszenie fartuchów i rękawiczek ochronnych podczas pracy z farbami i innymi substancjami potencjalnie drażniącymi.

Obciążenie stresem i ciągły kontakt z ludźmi

Zawód fryzjera wymaga jednocześnie kreatywności, skupienia i ciągłego kontaktu z ludźmi. Jest to źródłem satysfakcji, może jednak również generować stres – m.in. przez konieczność radzenia sobie z presją czasu czy emocjonalnym bagażem klientów. To fryzjerzy często pełnią rolę nieformalnych terapeutów – nawiązują relacje z klientami, słuchają o ich problemach i przeżyciach.

Praca ta wymaga więc nie tylko konkretnych zdolności w zakresie pielęgnacji, strzyżenia czy koloryzacji, lecz także dobrze rozwiniętych umiejętności interpersonalnych. Co więcej, bliska relacja oparta na zaufaniu i wzajemnej uważności może nawet… uratować życie! To właśnie taka historia stała się inspiracją dla wdrożenia programu Stylista Zdrowia. Podczas strzyżenia fryzjer Ernest Kawa zauważył u swojej klientki, aktorki Anny Januszewskiej, nietypowo wyglądające znamię barwnikowe (potocznie zwane pieprzykiem) z tyłu głowy. Badania ujawniły, że jest to nowotwór skóry. Dzięki umiejętności powiedzenia o zmianie klientce możliwe było szybkie rozpoznanie choroby i rozpoczęcie leczenia. Uważność i asertywność fryzjera uratowały życie Anny.

Okazuje się jednak, że na szkoleniach fryzjerskich nikt nie tłumaczy, jak rozmawiać z klientami, jak delikatnie, ale konkretnie komunikować obecność niepokojących zmian skórnych czy innych potencjalnych objawów choroby. Właśnie na takie potrzeby odpowiada program Stylista Zdrowia, który nie tylko uwrażliwia fryzjerów na potrzebę holistycznej obserwacji głowy, lecz pokazuje, jak rozmawiać z klientami. W ramach programu organizowany jest m.in. Kongres Stylista Zdrowia, w czasie którego odbywają się szkolenia z efektywnej komunikacji z klientami i omawiania ich problemów.