Uważni na siebie
Uważność w salonie fryzjerskim należy skierować nie tylko w stronę klientów. Styliści, aby zapewnić wysoką jakość usług, a jednocześnie czerpać satysfakcję ze swojej pracy, powinni z troską pochylić się nad własnym dobrostanem fizycznym i psychicznym. To w końcu zawód, który wymaga szeregu umiejętności interpersonalnych, a także odporności na stres i wytrzymałości pozwalającej na spędzanie wielu godzin na nogach.
Instytut FLK został powołany z myślą o wspieraniu branży fryzjerskiej, a także jej nobilitacji poprzez integrację wokół szlachetnych celów. Do strategicznych programów należy inicjatywa Stylista Zdrowia, której założeniem jest m.in. podnoszenie świadomości fryzjerów w zakresie uważności na zmiany skórne. Misja Instytutu FLK obejmuje więc profilaktykę, promocję i ochronę zdrowia – jednak nie tylko klientów, lecz także pracowników salonów fryzjerskich! Aby być dobrym Stylistą Zdrowia i dobrym fryzjerem, trzeba w końcu najpierw zadbać o własne zdrowie i komfort. Tymczasem fryzjerstwo jest pracą wymagającą zarówno fizycznie, jak i psychicznie.
Fryzjerstwo a dobrostan fizyczny
Fryzjerzy spędzają większość dnia na nogach, co jest nie tylko męczące, lecz może prowadzić do problemów z kręgosłupem. Na dolegliwości bólowe są narażone także stawy – przede wszystkim nadgarstków i łokci. Stąd tak istotna jest profilaktyka układu ruchu, obejmująca m.in.:
- Odpowiednie przygotowanie stanowiska pracy – wyposażone w regulowane krzesło czy dobrze oświetlone lustro. Wysokość blatów, umywalek i stołów powinna być dopasowana do wzrostu pracownika, a często używane akcesoria najlepiej umieścić w zasięgu ręki.
- Regularne wykonywanie ćwiczeń rozciągających plecy, ramiona i dłonie, a także – w miarę możliwości – zmienianie pozycji ze stojącej na siedzącą.
Poza dolegliwościami związanymi z układem ruchu, wśród chorób zawodowych fryzjerów często wymienia się również problemy dermatologiczne (jak egzema czy reakcje alergiczne). Pojawiają się w wyniku częstego kontaktu z substancjami drażniącymi jak detergenty w kosmetykach. Ekspozycja na drażniące substancje sprawia też, że fryzjerzy często zmagają się z chorobami układu oddechowego. Dlatego tak ważne okazuje się bezwzględne przestrzeganie przepisów BHP oraz stosowanie osobistych środków ochrony, w tym:
- zapewnienie dobrej wentylacji salonu fryzjerskiego,
- używanie rękawiczek ochronnych podczas pracy z wodą i środkami chemicznymi,
- noszenie fartuchów i rękawiczek ochronnych podczas pracy z farbami i innymi substancjami potencjalnie drażniącymi.
Obciążenie stresem i ciągły kontakt z ludźmi
Zawód fryzjera wymaga jednocześnie kreatywności, skupienia i ciągłego kontaktu z ludźmi. Jest to źródłem satysfakcji, może jednak również generować stres – m.in. przez konieczność radzenia sobie z presją czasu czy emocjonalnym bagażem klientów. To fryzjerzy często pełnią rolę nieformalnych terapeutów – nawiązują relacje z klientami, słuchają o ich problemach i przeżyciach.
Praca ta wymaga więc nie tylko konkretnych zdolności w zakresie pielęgnacji, strzyżenia czy koloryzacji, lecz także dobrze rozwiniętych umiejętności interpersonalnych. Co więcej, bliska relacja oparta na zaufaniu i wzajemnej uważności może nawet… uratować życie! To właśnie taka historia stała się inspiracją dla wdrożenia programu Stylista Zdrowia. Podczas strzyżenia fryzjer Ernest Kawa zauważył u swojej klientki, aktorki Anny Januszewskiej, nietypowo wyglądające znamię barwnikowe (potocznie zwane pieprzykiem) z tyłu głowy. Badania ujawniły, że jest to nowotwór skóry. Dzięki umiejętności powiedzenia o zmianie klientce możliwe było szybkie rozpoznanie choroby i rozpoczęcie leczenia. Uważność i asertywność fryzjera uratowały życie Anny.
Okazuje się jednak, że na szkoleniach fryzjerskich nikt nie tłumaczy, jak rozmawiać z klientami, jak delikatnie, ale konkretnie komunikować obecność niepokojących zmian skórnych czy innych potencjalnych objawów choroby. Właśnie na takie potrzeby odpowiada program Stylista Zdrowia, który nie tylko uwrażliwia fryzjerów na potrzebę holistycznej obserwacji głowy, lecz pokazuje, jak rozmawiać z klientami. W ramach programu organizowany jest m.in. Kongres Stylista Zdrowia, w czasie którego odbywają się szkolenia z efektywnej komunikacji z klientami i omawiania ich problemów.