Uważność to nie tylko medytacja
Uważność to nie tylko technika relaksacyjna czy modny trend wellness. To dużo więcej niż medytacja pomagająca w wyciszeniu się i oderwaniu od codziennych problemów. Uważność warto utożsamić z postawą, która z jednej strony pozwala na rozwijanie świadomości bycia tu i teraz czy osadzenie się w obecnej chwili, z drugiej – na wnikliwą obserwację myśli, uczuć i doznań fizycznych, ale bez oceniania ich. Mindfullness może przybierać bardzo różne formy.
Uważność realizuje się w ruchu, poprzez spacer bez zaglądania do telefonu i ćwiczenia w pełnym skupieniu na ciele, a nawet w jedzeniu i celebrowaniu smaków. Formą uważności jest też dbanie o urodę i zdrowie w taki sposób, by pozornie prosty zabieg pielęgnacyjny stał się relaksującym rytuałem.
Uważna wizyta u fryzjera – chodzi nie tylko o włosy
Pielęgnacja to nie tylko troska o wygląd – to okazja do spotkania ze sobą, sposób na niwelowanie napięć i świadome obserwowanie reakcji ciała. Pozwala skierować uwagę na siebie i swoje bezpośrednie otoczenie, skupić się na danej chwili bez rozmyślania o czekających później obowiązkach. Wizyta u fryzjera może być więc rytuałem uważności – podczas poddawania się zabiegom warto jednocześnie ćwiczyć swój umysł, świadomie przyglądając się bodźcom zewnętrznym i wewnętrznym. Wszystko po to, by czerpać z rytuału pielęgnacyjnego jak najwięcej przyjemności i radości, bez wybiegania myślami w przyszłość.
Wizyta u fryzjera to doskonały sposób na zniwelowanie stresu i polepszenie samopoczucia. Klient, wchodząc do salonu, pozostawia za sobą troski i sprawy dnia codziennego. Telefon trafia do torebki, rozmowy stają się swobodne, można zapomnieć o obowiązkach i pośpiechu. Klient oddaje się w ręce osoby, która przez najbliższą godzinę, dwie czy trzy będzie skupiona wyłącznie na nim i jego potrzebach. Co więcej, zmiana fryzury (choćby niewielka) daje wrażenie zadbania o siebie, podnosi poczucie własnej wartości – ma to realny wpływ na poprawę samopoczucia. Po wyjściu z salonu zadowolony klient nie tylko czuje się zrelaksowany poprzez poddanie się przyjemnym zabiegom, lecz także, a może przede wszystkim – dostaje potężną dawkę pozytywnej energii związanej ze zmianą wyglądu. W uważnej wizycie u fryzjera chodzi o coś więcej niż o włosy!
Uważność w pracy fryzjera – na wagę zdrowia
Uważność w salonie fryzjerskim dotyczy nie tylko osoby klienta, lecz także realizuje się w postawie stylisty. Co istotne, taka uważność jest na wagę zdrowia, a nawet życia!
Fryzjer, który praktykuje uważność, nie tylko strzyże włosy, lecz przede wszystkim tworzy przestrzeń, w której drugi człowiek czuje się zauważony i zadbany. Potrafi zbudować relację, słuchać z empatią – bez przerywania czy oceniania. Jednocześnie komunikuje się w sposób asertywny i konkretny. Dba nie tylko o wygląd, ale holistycznie podchodzi do klienta, dzięki czemu wzbudza zaufanie.
Dzięki swojej uważności i wnikliwości fryzjer może więc odegrać znaczącą rolę w profilaktyce zdrowotnej, szczególnie w obszarze zmian skórnych, które ze względu na swoje umiejscowienie często pozostają niezauważone. W czasie zabiegu powinien dokładnie przyjrzeć się skórze głowy, a tym samym nie tylko ocenić stan włosów, lecz także zwrócić uwagę na niepokojące zmiany, które świadczą o rozwoju choroby, w tym nowotworu skóry. Oznacza to, że uważność fryzjera może uratować klientowi życie.
"Dostrzegliśmy nową rolę fryzjera – Stylista Zdrowia, który dzięki swojej uważności może wesprzeć klienta w zachowaniu zdrowia. Jeżeli choć 1% fryzjerów zdecyduje się szerzej spojrzeć na swój zawód, to będzie to wielki sukces kampanii"
Dorota Sielużycka, Prezes Instytutu FLK
Uważność sprawia, że fryzjer wychodzi nieco ze swojej roli i staje się Stylistą Zdrowia. Postawę taką wspiera i promuje Instytut FLK, powołany przez twórców marki Fale Loki Koki. Inicjatorzy programu Stylista Zdrowia zachęcają, by w przypadku zauważenia jakiejkolwiek zmiany na głowie czy karku (a więc na obszarze niewidocznym dla danej osoby i często pomijanym przez dermatologów) informować klienta i namawiać go do kontroli, sprawdzenia tej zmiany u specjalisty. Instytut FLK wierzy, że każdy stylista włosów powinien zostać Stylistą Zdrowia.